Recension från tidningen Lira
1888 skriver den norske spelmannen Knut Dahle (1834–1921) till tonsättaren Edvard Grieg (1843–1907) för att få hans hjälp att teckna ner de gamla norska låttyperna. Det skulle dock dröja till 1901 innan Knut kunde ta tåget från Telemark till Kristiania och under tio dagar låta Johan Halvorsen teckna upp 17 låtar.
Uppteckningarna skickades genast till Grieg som mottog dem med entusiasm.
1902 var Grieg färdig med Opus 72, Slåtter.
Sångerskan Unni Boksasp har tagit sig an att medla mellan Knut Dahle och Edvard Grieg. Med sin Ensemble där svenskarna Mats Edén på stråk och Petter Berndalen på slagverk ingår – denne är också ansvarig för inspelning och mastring – blir det ett häpnadsväckande resultat. Den konstnärliga verkshöjden är skyhög, Magne Vestrum på kontrabas och Trygve Brøske på tramporgel och piano befäster det.
Det blir ett verk i sin genre, ett Sgt Pepper inom nordisk folkmusik. Insatserna är fläckfria, Unni Boksasps sång träffar varje andetag. Fraseringen är aldrig beskäftig, hon verkar luta sig mot text och melodi.
Tidigare gjorde ungerska Márta Sebestyén & Muszikas en platta där de kommunicerar med dels fonografinspelningar, dels Bela Bartoks tonsättningar utifrån samma material. Både det norska och det ungerska exemplet är lyckat och öppnar dörrar mot flera hopp över genregränserna.
Unni Boksasp – Röst
Trygve Brøske – Flygel & tramporgel
Mats Edén – Viola D´Amore & hardingfela
Magne Vestrum – Kontrabas
Petter Berndalen – Slagverk