Ett samarbetsprojekt mellan två japanska och två svenska musiker, British Council Japan, EMI Music Japan och Abbey Road Studios London.
Chiyako Maeda har studerat den traditionella japanska sångstilen ”Naga-uta” sedan unga år. Efter tonåren valde hon att avbryta sin sångutbildning för att kunna ta sig vidare i sin musikaliska utveckling. Chiyako har sedermera turnerat i Asien och Europa och låtit sin sång influeras av de nya kulturer hon mött.
Yuichiro Maeda antogs som 16-åring till Paul McCartney´s LIPA, Liverpool Institute of Performing Art. I och med denna satsning på musiken bröt han en långvarig familjetradition. I familjen Maeda har varje man fört vidare kunskapen att bygga japanska buddisttempel och shrine-tak i 17 generationer. Sedan livet tog denna vändning har Yuichiro utvecklat en unikt sätt att hantera gitarren tillsammans med elektronik på en mästerlig nivå.
Petter Berndalen har med sitt instrumet slagverk brutit ny mark inom den svenska folkmusiken. Petter har efter 10år av musikaliska studier, masterexamen vid Kungl. Musikhögskolan i Stockholm. Han har utvecklat ett helt nytt sätt att spela på, baserat på den svenska spelmansmusiken som han för över till soloslagverk. I Yaneka hamnar dessa kvalitéer i en ny kontext.
Göran Månsson räknas som en av Sveriges mest intressanta och dynamiska flöjtspelare inom folkmusik och tidig musik. Göran har sina rötter i Haverö, Norrlands inland och förvaltar ett unikt folkmusikarv efter förfäderna i spelmanssläkten Lång från Haverö. Göran är en flitigt engagerad musiker, och har turnerat världen runt med sitt flöjtspel.
Released 21.06.08