Norrdans och Gjallarhorn, Västerbottens-Kuriren

Norrdans och Gjallarhorn
Two duos, two trios och Beautiful beast
Koreografier: Ohad Naharin och Thomas Noone
Musik: Gjallarhorn
Scén: Norrlandsoperan, Umeå
Recension: Sara Meidell, Västerbottens-Kuriren, 27 apr 2013

Vackert, poetiskt och salongen pulserar

Dramatiska masscener om flockmentalitet och tillhörighet, urstark fysik och suggestiva stämningar bjöds av Norrdans på Umeåbesök i veckan.

Urstark fysik och intensiva flöden fyllde i torsdags teatern på Norrlandsoperan när Norrdans besökte Umeå med tvåaktaren Two duos & Two trios och Beautiful beast, av Ohad Naharin respektive Thomas Noone.

Smart, tekniskt imponerande och vacker är akt ett av Ohad Naharin, som på sina 20
minuter bjuder på snabba, mjuka moment, höga rörelser och dans på väl nyttjad scenyta. Organisk och suggestiv med element hämtade från naturvetenskapen, fysiken, kemin, är den inledande trion, liksaså den avslutande B/olero, där ljussättningen används till max för att skapa kropp.

Den manliga trion Park ur Moshe bjuder på halsbrytande satir och är ett roande textbaserat inslag i ett i övrigt visuellt poetiskt verk.

I akt två förflyttas vi till ett folkloristiskt mytologiskt skogslandskap precis på gränsen mot klichén. Till livemusik från folkmusikgruppen Gjallarhorn, med urkraftssång av Ulrika Bodén, målar den nu samlade ensemblen upp scener ur naturmystiken och folkdjupen.

Att låta musiker och stark dans samsas på scen ger ofta explosiva synergieffekter och i denna tappning är det till fördel för helheten att dansen frikopplats från berättande krav – dansen kompletterar visserligen myterna och sagorna som omsjungs, men är framför allt stark i egen rätt.

Dramatiska masscener om flockmentalitet och tillhörighet, liksom den nästan avklädda duon med Fanny Barrouquère och Toby Fitzgibbons får hela teatersalongen att pulsera.