Skivrecensionerna strömmar in för CDn BLM ”Svang” med Petter Berndalen, Olle Lindvall och Olof Misgeld.

Beställ skivan på CDON. Här är länken:

BLM
Svang
Skivbolag: Playing With Music/Border
Betyg: 4 av 5
Recenserad av: Magnus Börjesson, Nerikes Allehanda 3/5 2013

FOLK/JAZZ. De tre musikerna i BLM har spelat ihop sedan 2003. En tioårig startsträcka blev det, men nu kommer debutalbumet. Med jazzigt groove och en rejäl dos improvisation ger oss trion Olle Lindvall, gitarr, Olof Misgeld, fiol och Petter Berndalen, slagverk, tolv helt nya låtar, de flesta signerade Lindvall, och ett helt nytt sound.

Jag har tidigare rosat Olle Lindvall för hans fina låtar och utmärkta spel på nylonsträngat. I det här sällskapet växer han ytterligare. Olle och Olof har visserligen spelat ihop tidigare, men med Petter Berndalens konstruktiva slagverksspel känns det som cirkeln är sluten. Här handlar det inte om två melodiinstrument och komp utan om tre lika betydelsefulla röster oavsett låtarnas karaktär; melodisk fusion, rock eller det lyriskt eftertänksamma.

BLM
Svang
Skivbolag: Playing With Music/Border
Recenserad av: Lars Lind, LIRA

Petter Berndalen, Olle Lindvall och Olof Misgeld bildar tillsammans BLM. De spelar musik som både smyger, flyter, studsar och far iväg åt olika håll i olika stämningar (och då menar jag inte instrumentens stämning). Olle Lindvall (akustisk gitarr) har komponerat alla låtar utom en som Olof Misgeld (fioler) skrivit. Och så finns här Petter Berndalen, mannen som spelar folkmusik på slagverk. Det är nyskriven folkmusik, en del traditionell och många delar nyskapande. Låtarna ger utrymme för improvisation. Det är innovativt och avancerat, man skulle kunna kalla det intellektuell folkmusik. Här finns eftertänksam musik, som i Ensam igen. Eller drivande som i Hopp Salomon. Men favoriten blir till slut Trolltämjaren, en mycket fin melodi som övergår i suveränt groove innan melodin kommer tillbaka för att ta låten i mål. Skivan växer efterhand, med ett lyssnande tålamod så kommer belöningen

BLM
Svang
Skivbolag: Playing With Music/Border
Recenserad av: Lennart Götesson DalaDemokraten Kultur 14/5 2013

Folkmusik blir etiketten, men BLM är inte helt lätt att etikettera. Det är folkmusik, men mer än så. Det är improvisation och här finns inslag av mycket annat. BLM är efternamnsinitialerna för Petter Berndalen, slagverk, Olle Lindvall, gitarr och Olof Misgeld, fiol och viola. Olle Lindvvall har komponerat det mesta av musiken. Det är modernt och med folkmusikaliska drag, men kan det kallas folkmusik? BLM spelar kanske i en ny genre. Ska vi säga modern folkmusik? Men bortser man från etiketter och lyssnar så är det en CD med intressant musik och tänk på att det egentligen bara finns två typer av musik: Bra och dålig. Låt vara att det är synnerligen subjektivt och individuellt vad man tycker. Jag sätter BLM under BRA.

BLM
Svang
Skivbolag: Playing With Music/Border
Recenserad av: Ulf Gustavsson, Uppsala Nya Tidning

Finstilt och spännande.
På en gång musikantiskt högstående och till synes avspänt lekfullt är detta möte i trioformat.
Fiolspelmannen Olof Misgeld, gitarristen Olle Lindvall och slagverkaren Petter Berndalen spelar med finstilta medel, stundtals som om de inte ville väcka grannen, i en spännande mix av komponerat och improviserat, svensk folkmusik och gränsöverskridande modern improvisationsmusik.
Fascinerande hur väl de följer varandra, kommenterar, och använder tystnader.
Bästa spår: Gråspetten

BLM
Svang
Skivbolag: Playing With Music/Border
Recenserad av: Thord Enberg, Tidningen Ljusnan 4/6 2013

BLM är initialerna på medverkande musiker. Petter Berndalen slagverk, Olle Lindvall gitarr och som skrivit all musik utom en, Myrslingerbulten, vacker ballad/via av violinist Olof Misgeld. Petter tillbringade sin ungdom i Bollnäs och började spela trummor i lokala band och tillfälliga uppsättningar. Bor numera i Stockholm och har utbildat sig vid Kungliga Musikhögskolan och fick Musikaliska Akademiens folkmusikpris 2008. Ärofyllt minsann och välförtjänt. Efter att redan 2003 mött sina spelkompisar kommer debutskivan. Det skall sägas med en gång att det är ingen renodlad jazzskiva utan handlar mer om folkmusik/improvisation i fusion där de tre musikerna med lekfull skicklighet utvecklar sin egen personligt färgade musik.
Dt svänger sansat fint om Hopp Salomon, som har underliggande eggande bluesfylld ton. Trolltämjaren, ystra Theresion Fusion och Georgetown, spralliga folkvisor som grund där musikerna vidgar gränser med intensitet i spel. Skivans inledning också den läcker med sprudlande spel i Lömska Glömskan. Så varvar vi ner med vackra och lågmälda Jona, Gråspetten och mollstämda Ensam Igen, i eftertänksamt mjukt vackert spel med känsla.
Skivan är fylld med rytmik och personligt färgat i folmusik/visa/improvisationens tecken, med stänk av många kulturer.